De liefde, heilig en profaan

Tiziano_-_Amor_Sacro_y_Amor_Profano_(Galería_Borghese,_Roma,_1514)

Focus!
Rome kent een indrukwekkend aantal musea. En die musea zijn op zichzelf ook al indrukwekkend. En ze bezitten een indrukwekkend aantal indrukwekkende kunstwerken.

Hoe ga je om met zoveel kunst en schoonheid, verdeeld over zoveel musea? In Rome kan het je soms duizelen. De oplossing? Focus!

Titiaan, heilige en profane liefde
Bijvoorbeeld op dit werk van Titiaan, getiteld Amor Sacro e Amor Profano (alhoewel, niemand weet zeker of het echt zo heet).

Titiaan-2
Dit schilderij werd gemaakt in 1514 door een toen nog jonge Titiaan. Het schilderij sleurt je naar binnen. De grote tegenstelling in de twee hoofdfiguren is wat je het eerste opmerkt. Maar daarna ontvouwt het schilderij zich als een vertelling, met verrassende, bijzondere en onbegrijpelijke details.

Titiaan-uitgelicht
Wat er te zien is dat zo intrigeert? Het schilderij heeft de twee delen die worden verbonden door een tafereel in het midden. Daar zie je twee vrouwen, leunend op een soort sarcofaag. Links zie je een keurige dame, gekleed in een prachtige jurk. Rechts zit precies dezelfde jongedame, maar nu is ze weelderig en compleet naakt. Tussen hen in zit een lieflijke putto. De naam van dit schilderij? Amor Sacro e Amor Profano – de heilige liefde en de profane, ‘aardse’ Liefde.

Titiaan-3

De interpretaties van het schilderij lopen uiteen. Volgens sommigen is de naakte vrouw de belichaming van de hemelse liefde, terwijl de geklede vrouw de aardse liefde verbeeldt. Of stellen de vrouwen misschien de twee kanten van de huwelijkse liefde voor? De geklede vrouw als de openbare echtelijke liefde, kuis en vroom, de naakte vrouw als de liefde die zich voornamelijk in het huwelijksbed afspeelt?

Aurelio & Bagarotto
Als je écht goed kijkt, zie je nog meer. Je ziet bijvoorbeeld twee wapenschilden, die van de Venetiaanse familie Aurelio, en die van de familie Bagarotto. Nu wil het geval dat Niccolò Aurelio in 1514 voorbestemd was om met een Bagarotto te trouwen, Laura Bagarotto.

Het wordt helemaal Capulet vs. Montague als we leren dat de betrekkingen tussen de families niet goed waren. Laura’s vader was namelijk ooit door de Venetiaanse overheid, waar Aurelio officieel toe behoorde, voor verraad was veroordeeld. Titiaans schilderij zou in deze context hebben gediend als zoenoffer.

Wapen

Waar te zien?
Titiaans Amor Sacro e Amor Profano  is een van de vele redenen om een bezoek te brengen aan de Galleria Borghese in Rome.

Galleria Borghese
Piazzale del Museo Borghese 5, Rome

Ga naar de website van het museum…

Villa Borghese

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s